Thursday, February 4, 2016

OTKLANJANJE SUMNJ PO PITANJU GLASANJA - UVOD

Pred nama je kraća risala o već poznatoj temi u kojoj ćemo pokušati da obradimo nekoliko veoma bitnih pitanja koja se tiču glasanja (na demokratakim izborima), a nakon toga donijeti sud po ovom pitanju kako bi i sam čitalac imao stvarnu sliku o samoj suštini ove teme, a ne samo dio slike koja mu je do sada predstavljena..


GLASANJE:

Neophodno je, kada govorimo o ovom pitanju da spoznamo da postoji razlika između FETVE i PROPISA (u njegovoj osnovi) s obzirom da se nekada fetva razlikuje od osnove propisa zbog određenih faktora koji na nju utiču a koje ćemo ovdje pojasniti.

Šerijatski propis je jedan, stabilan je i ne mijenja se. Dok se fetva može promijeniti (nekada) u određenim okolnostima, promjenom vremena ili mjesta. Tako da je fetva u stvari 'preslikavanje šerijatskog propisa na stvarnost' i ona neće biti ispravna osim ako se taj šerijatski propis na ispravan način primijeni na datu situaciju.

Ovo su temelji na kojima počiva ispravno davanje šerijatsko pravnih rješenja u konkretnim situacijama:

1. Poznavanje suštine djela.
2. Poznavanje šerijatskog propisa u datoj situaciji.
3. Ispravna primjena tog propisa na stvarnost.

O tome govori šejhul Islam, Ibn Tejmijje, rahimehullah, pa kada je bio upitan o borbi protiv Tatara u to doba pojašnjava ove temelje pa kaže: "Da, po Allahovoj Knjizi, sunnetu Njegova Poslanika i koncenzusu imama ovoga ummeta obaveza je boriti se protiv ovih, i to je izgrađeno na dvije osnove: Jedna je poznavanje njihova stanja a druga je poznavanje Allahova propisa po pitanju takvih." (Medžmu' Fetava, 28/510)

Ibn Kajjim, rahmetullahi alejhi, je u djelu I'lamul Muvekki'in jedno poglavlje naslovio ovako: "Poglavlje o promjeni fetve i njenoj modifikaciji u zavisnosti od vremena, mjesta, stanja, namjera i faktora." (3/11)

Iz ovoga postaje jasno da će se fetva nekada razlikovati od osnove propisa ukoliko se za to ispune potrebni uvjeti. Mi ćemo sada spomenuti stabilnost i postojanost osnove propisa koji se neće mijenjati osim pod određenim okolnostima.

Dokazi da su propisi nepromjenjivi u svojoj osnovi

1. Riječi Uzvišenog Allaha:

اليَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلامَ دِيناً

-" Sada sam vam vjeru vašu usavršio i blagodat Svoju prema vama upotpunio i zadovoljan sam da vam islam bude vjera." (El-Maide, 3)

2. Riječi Uzvišenog Allaha:

وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقاً وَعَدْلاً 

-" Upotpunjene su riječi Gospodara tvoga istinito i pravedno." (El-En'am, 115) 

Kaže Ibn Kesir, rahimehullah: "Istina u obavještenjima a Pravda u naredbama i zabranama. " (Tefsir ibn Kesira, 2/19)

3. Riječi Uzvišenog:

وَأَنِ احْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ

-"I sudi im prema onome što Allah objavljuje i ne povodi se za prohtjevima njihovim, i čuvaj ih se da te ne odvrate od nečega što ti Allah objavljuje." (El-Maide, 49)

U ovome ajetu su tri bitne postavke:


  • - Naredba da se sudi po objavi (osnovi propisa bez izmjene)
  • - Pojašnjenje da je ostavljanje suđenja po šerijatu slijeđenje strasti.
  • - Ostavljanje jednog dijela objave je fitna.

I drugi dokazi koji ukazuju da se osnova propisa ne mijenja i da je naša obaveza da radimo po tim osnovama bez bilo kakve promjene ili iznimke sve dok se ne pojave fakori koji utiču na to. 

Neki činioci koji utiču na promjenu fetve

1 - Promjena običaja tj.prakse na kojoj je sama fetva izgrađena. Npr: prenosi se od Imama Malika da je u situaciji kada se supružnici spore da li je muž dao obavezni vjenčani dar (mehr) ženi ili nije da se uzima govor muža iako je osnova da ga nije dao dok se ne dokaže da jeste. Ali će se ovdje ipak uzeti govor muža čak i u situaciji kada ne postoji dokaz da je on zaista njoj dao mehr.

Kaže Kadi Ismail: "Ovo je bio običaj stanovnika Medine, čovjek nebi prilazio ženi sve dok ona nebi uzela sav svoj vjenčani dar (mehr) u potpunosti a danas je OBIČAJ DRUGAČIJI i zato se uzima govor žene kao mjerodavan uz zakletvu jer su se promijenili običaji." (Ihkam fi Temjizi Fetava anil Ahkam, 219-220)

2 - Postojanje uzroka koji iziskuje određeni propis pa kada on postoji postoji i propis u suprotnom ako nema uzroka (sebeba) nema ni propisa. Npr: zabrana opojnih pića, kada god se u nekome napitku ili hrani nalaze opojna sredstva to biva zabranjenim za upotrebu. Ali ako tog opojnog dejstva nestane onda se propis vraća na svoju osnovu.

3 - Promjena svojstva. Npr: čovjek kada se oženi tada mu ta žena postaje dozvoljena za polni odnos, međutim ako je on otpusti (i prođe period čekanja - iddet) onda ona njemu postaje zabranjena. Tako da se u ovim situacijama koje smo spomenuli ne mijenja šerijatski propis već okolnosti, uzroci i svojstva koja utiču na postojanje propisa i njegovu kakvoću tj.mijenja se fetva.

4 - Nužne situacije ili prisila. Tada je, Allahovom milošću prema ovome ummetu, dozvoljeno činjenje nekih, u osnovi zabranjenih postupaka.

- Preventivna zaštita. Da određena stvar nije sama po sebi zabranjena ali zbog onoga čemu ona može dovesti i sama postane zabranjena. Npr: zabrana da se namaz obavlja na ili prema mezarjima. Jer ima onih koji čine sedždu i obožavaju mrtvace pa da ovo ne dovede do toga zabranjeno je iako je sva Zemlja čista i mesdži.

Rukovodeći se ovim pravilom Stalna komisija za fetve u saudijskoj arabiji je dala fetvu da žene ne smiju voziti automobile zbog mogućih šerijatski spornih rezultata iako je osnova ovog postupka dozvoljenost.


Dakle, šerijatski propis se u suštini ne mijenja ali primjena tog propisa na određenu situaciju, utvrđivanje kakvoće postupka, sagledavanje svih činioca i faktora, razmatranje eventualnih prepreka i sl. može uticati da sam propis dobije drugačiji oblik i to je ono što se naziva fetvom.

Kada si ovo shvatio postaje jasno da se fetva ne može staviti na mjesto propisa niti ona može važiti u svim situacijama, okolnostima, vremenima, mestima i sl.

Ovdje ostaje da se pojasni još nekoliko stvari:


  1. Osnova izbora, porijeklo i utemeljenost.
  2. Propis demokratije i obaveznost daija da pojasne šta je dozvoljeno a šta zabranjeno u njoj, te da generalna dozvola povlači za sobom upadanje naroda u zabranjeno (širk) povodeći se za generalnim dozvolama.
  3. Fetve uleme o glasanju a koje odgovaraju našim uslovima i podneblju.
  4. Zloupotreba fetvi uleme koje se ne mogu nikako primjeniti na naše podneblje i ne spominjanje uvjeta pod kojim su to učenjaci dozvolili.
  5. Miješanje učenjaka Ehlis Sunneta sa onima koji to nisu već pripadaju raznim sektama koje su u ovom segmentu i zalutale (Ihvanije).
  6. Kako postupiti kada dođu u suprotnost naredba i zabrana, propis maslahe.
  7. Naš stav, stav Ehlis Sunneta po pitanju izbora i samih glasača.

Ovo su teme naših sljedećih tekstova bi iznillah.

Obrada: Tewhid Dawa

No comments:

Post a Comment